Bæredygtighed

Cirkulær design - Din vej til en 'bæredygtig' indtægtskilde

Mar, 2024

Læs artiklen

Rune Gyntzel

Del

Email
LinkedIn
Print

Produktudvikling er en stor investering for mange, og er et område, hvor konsekvensen af at tage de rigtige valg er stor.

Med en struktureret proces og velovervejede metoder, kan ricisi ved produktudvikling minimeres, og derved sikres det er det færdige produkt har en højere værdi for potentielle købere, og derved er med til at øge virksomhedens indtjening.

  1. Forstå Markedet: Inden du begynder på produktudvikling, er det afgørende at forstå markedets behov og ønsker. Forskning og markedsanalyse kan hjælpe dig med at identificere potentielle huller i markedet og målgruppens præferencer.

  2. Brugercentreret Design: Design dit produkt med slutbrugeren i fokus. Brugerundersøgelser, feedback og test er afgørende for at sikre, at produktet møder de faktiske behov og forbedrer brugeroplevelsen.

  3. Klare Mål og Krav: Definer klare mål og krav for dit produkt tidligt i udviklingsprocessen. Dette hjælper alle involverede parter med at forblive fokuserede og sikrer, at produktet lever op til de oprindelige intentioner.

 

Et defekt produkt - Ulempe eller gevinst?

Vi kender det alle sammen
Vi har et produkt, som vi er glade for og som vi bruger ofte – lad os bruge en trådløs støvsuger som eksempel.

Men batteriet er ved at være i dårlig stand og holder derfor ikke strøm længe, og du kan dårligt støvsuge hele din lejlighed/stue/hus, før batteriet løber tør, og du bliver nødt til at stoppe støvsugningen.

Efter noget tid bliver du så træt af ikke at kunne støvsuge hele din lejlighed/stue/hus, og du begynder at kigge efter en ny støvsuger, for du har stadig brug for at støvsuge derhjemme.

Men hvilket mærke skal din nye støvsuger være? Bosch, Miele, Dyson, Electrolux?

Som virksomhed skal du nu overbevise denne kunde om igen at købe dit produkt.

Eller du kunne have designet dit produkt, så det var muligt at udskifte batteriet – eller andre dele for den sags skyld.

Det ville give dig muligheden for at sælge reservedele løbende og dermed sikre din fortsatte indtjening.

Bonus: Eftersom du sælger dele, hvor du allerede har betalt for udvikling og produktionsapparat, har du kun minimale omkostninger ved at sælge en ekstra del – og derfor en større profit.

 

En kaffemaskine med fremtiden i mente

Kara har sat en ny standard for bæredygtighed og lang levetid i kaffemaskineindustrien med deres ‘Bean-to-Cup’ kaffemaskine, designet med fokus på cirkulært produktdesign.
Denne innovative tilgang til en kaffemaskine er udviklet med både modularitet og reparation i tankerne, hvilket sikrer, at det kan holde i mange år fremover.

Her ser vi et produkt, hvor modularitet er indtænkt fra starten, hvilket giver muligheden for at udskifte moduler, hvis de går i stykker. Forbrugeren vil i dette tilfælde højst sandsynligt vælge at udskifte det defekte modul i stedet for at udskifte hele kaffemaskinen.

Kara kaffemaskinen er opbygget af af moduler, som nemt kan udskiftes af brugeren.

Et salg med løbende indtjening

Har Kara derfor solgt en kaffemaskine, er deres kunder mere tilbøjelige til at handle yderligere med virksomheden, og de opnår derfor en mere sikker indtjening fremadrettet.

 

Konklusion

Ved at acceptere, at cirkulært design er kommet for at blive, har du muligheden for at drage fordel af den store ændring, vi alle står foran i forhold til, hvordan vi skal tænke produkter, levetid og afskaffelse af defekte produkter.

Ved at komme transformationen i forkøbet, har du lige nu muligheden for at opnå en yderligere konkurrencefordel, hvor både du, dine kunder og miljøet vinder.